torstai 29. joulukuuta 2011

Postmoderneja ratkaisuja modernilta museolta


Reilu viikko sitten kävin Tukholmassa ja ehdin Fotografiskan lisäksi katsastamaan Moderna Museetin. Koska aikaa oli rajallisesti (noin 2 tuntia), keskityin vain vaihtuvien näyttelyiden  antiin ja päätin jättää perusnäyttelyn tällä kertaa väliin.  

Moderna Museetin vetonaulana oli Turnerin, Monet’n ja Twomblyn yhteisnäyttely, joka kokosi impressionismin mestarit käymään vuoropuhelua keskenään. Näyttely oli yllättävästi rakennettu, voisi jopa käyttää ilmaisua ”esillepano oli postmodernisti ratkaistu”. Sen sijaan, että kukin taiteilijoista olisi saanut oman tilan näyttelystä, heidän taulunsa oli sijoitettu teemoittain ja tunnelmittain ympäri näyttelyaluetta.

Käytännössä katsoin siis 100 vuoden perspektiivillä impressionismin merkkiteoksia.
Pystyin analysoimaan ja tunnelmoimaan teoksia sekä myöhemmän ihailijan että luontiaikakauden kriitikon näkökulmasta. Irtautuminen historiaan sidotuista kauneusihanteista ja ilmaisutavoista välittyi eri tavalla, ja Monet’n lumpeetkin muuttuivat entistä radikaaleimmiksi. Klassikkoteoksista jäi mieleen turvallisen hämyisä näkymä Lontoon parlamenttitalosta, uusista tuttavuuksista Twomblyn suuri 4-osainen vuodenaikateos ”Quattro Stagioni”.

Toinen vaihtuva näyttely esitteli Moderna Museetin valokuvataiteen kokoelmia. Itse asiassa kyseessä oli valtava läpileikkaus useiden valokuvaajien otoksia 1800-luvulta tähän päivään. Yhteisenä nimittäjänä olivat ihmiset: muotokuvia, alastonkuvia, taidekuvia huone toisensa jälkeen. Mielenkiintoista oli, että 1970-luvulla kuvat alkoivat muuttua yhä provosoivimmiksi. Monet kuvista eivät enää olleet ihan pienten, eivätkä ”keskisuurtenkaan” lasten osastoa.

Jos käyt Tukholmassa, niin vieraile sielläkin. Hieno paikka. Aikaa siellä saisi helposti kulumaan koko päivän. Mutta jos joudut valitsemaan, niin mene mieluummin nyt Fotografiskaan, koska se loistaa uutuuttaan.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti