Minä toivon, että huomista ei tulisi. Istun
Kansallisteatterin pienen näyttämön katsomossa ja hengitän Beckettiä. Miten
monikerroksinen tarina, miten se on osattu tuoda näin briljantisti tähän aikaan
kiinni. Huomenna hän tulee eli Godota odottaessa on ehdottomasti yksi syksyn teatteritapauksista, Esko Salmisen
ja Eero Ahon riemuvoitto.
Beckett kutoo seitin ihmisluonteen heikkouksista ja
ystävyydestä. Itsenäisillä kulkureilla, Estragonilla ja Vladimirilla, on vain
toisensa ja kosolti aikaa tapettavaksi. Heidän huomisensa on uusi eilinen,
mutta siinä missä toinen suhtautuu kohtaloonsa myönteisesti ja nauttien, toinen
keskittyy vastoinkäymisiin ja ruumiillisten tarpeittensa tyydyttämiseen.
Parivaljakon ystävyyssuhde muistuttaa 50 vuoden jälkeen parisuhdetta: enää ei
ole toista ilman toista.
Kulkureiden odottaessa salaperäistä herra Godota he
kohtaavat sokean kapitalismin ruumiillistuman eli öykkärimäisen Pozzon ja hänen
nöyristelevän kuuron palvelijansa Luckyn. Pozzo kunnioittaa kulkureiden vapaata
tahtoa, koska hänellä ei ole valtaa sen ylitse. Palvelijaansa hän halveksii,
mutta samalla on myös riippuvainen tämän toiminnasta. Palvelija taas yrittää
säilyttää paikkansa osoittamalla jatkuvasti tarpeellisuutensa raatamalla yli
voimiensa ja potkimalla kilpailijoitaan. Vahvoja yhteiskunnallisia vertauskuvia
siis.
Kolmannessa kerrostumassa tarinan henkilöt vertautuvat myös
filosofisella tasolla Jeesukseen, ristiinnaulitsemiseen ja kahteen ryöväriin,
joista toinen pelastui kadotukselta. Kuinka tärkeää onkaan nähdä ihmisen hyvä
ja pyrkiä hyvään, säilyttää toivo ja avoin mieli. Karun näyttämötilan lehtimään
puhkeava oksa kiteyttää viestin. Tämä ei ole täydellinen elämä, mutta se on
ainoa elämä, joka meillä on. Me voimme valita osamme.
Esitys naurattaa, itkettää, haastaa ajattelemaan. Se loppuu
aivan liian lyhyeen. On poistuttava
teatterista ja siirryttävä oman elämänsä odotushuoneeseen. Onneksi voin itse päättää
oman tapani odottaa Godota.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti